In Conventie, se vorbeste de un invatamant universitar restructurat pe trei cicluri, departajarea candidatilor facandu-se intotdeauna prin concurs de admitere. Primul ciclu, cel de studii fundamentale, se incheie cu diploma de licenta.

Aici studentul are posibilitatea sa-si creeze activitati pentru a presta o anumita profesie. Al doilea ciclu, cel de masterat, se vrea a fi o treapta superioara unde vor accede cel mult jumatate dintre absolventii primului ciclu. Cei admisi vor fi initiati pentru cercetare.

Doctoratul reprezinta titlul de excelenta, unde ajung cei care se dedica cercetarii. Universitatea Politehnica Bucuresti a gazduit pe 21 ianuarie o intalnire a rectorilor universitatilor de stat si particulare acreditate.

Reuniunea a avut ca scop dezbaterea noului nomenclator al domeniilor si specializarilor pentru primul ciclu al Declaratiei de la Bologna, care se vrea a fi implementat in invatamantul superior romanesc. La conferinta rectorilor a fost acceptat un nomenclator cu un numar de specializari mult redus comparativ cu cel vechi.

„In vreme ce in nomenclatorul vechi sunt in jur de 470 de specializari, in noul nomenclator numarul acestora se va reduce la 260. Aceasta reducere este intr-un fel obligatorie pentru ca, in tarile europene cu care vom fi partenere, numarul specializarilor este mult mai redus decat la noi.

S-a optat astfel pentru specializari cu o gama mai larga de posibilitati, lucru care ofera tanarului posibilitatea sa lucreze pe arii geografice mai largi, nu numai in Romania, ci oriunde in piata libera a Uniunii Europene“, a declarat prof. univ. dr. Victor Ciupina, rectorul Universitatii „Ovidius“.

O astfel de discutie nu putea ocoli problemele financiare. In momentul de fata, subventia pentru universitatile de stat este de 3% din PIB. Rectorul universitatii spera ca, odata cu intrarea in UE, partea din PIB care revine universitatilor de stat sa fie de 7%.

Astfel se va asigura un standard optim din punctul de vedere al suportului financiar pentru educatia in universitatile romanesti.

Aspectele educatiei psiho-pedagogice ale studentilor a fost o alta tema abordata la reuniune. Dupa absolvirea primului ciclu din cele trei ale Conventiei de la Bologna, multi dintre absolventi vor lucra in invatamant.

„Experienta demonstreaza ca pregatirea psiho-pedagogica si metodica a absolventilor inca nu se ridica la nivelul aceluia pe care il dorim pentru ca invatamantul primar, gimnazial, liceal si superior sa benefiecieze de cadre apte pentru a face educatie tinerei generatii“, a incheiat Victor Ciupina.